Lister-bedrifter tar bærekraft på alvor

15.04.2025 | Tekst: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon

Fornøyde kursholdere og kursdeltakere etter siste samling. (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

De har vært på kurs og blitt grønne! Nå skal de gjøre bærekraft til mer enn et buzzord.

Gjennom fire intensive workshops har representanter fra flere Lister-bedrifter de siste ukene fått kunnskap og konkrete verktøy til å løfte bærekraftarbeidet.

Siste kursdag ble holdt før påske.

Bærekraftprogrammet er et samarbeid mellom UN Global Compact og Næringsalliansen i Agder. Målet er å styrke bærekraftkompetansen og stimulere til bærekraftig omstilling blant små og mellomstore bedrifter i landsdelen.

Vi kan ikke bare si at vi bryr oss om bærekraft. Vi må faktisk vite hva det innebærer, sette mål, og ikke minst: dokumentere det
— Per-Alf Nedland fra Kvina Maskin

SAMMEN MED kollega Øystein Røynestad har han fått seg noen øyeåpnere på kurset.

Det viktigste jeg lærte, handlet om grønnvasking. Du kan ikke bare slenge ut en påstand om at du er bærekraftig uten å forankre den i noe. Det kan koste deg dyrt
— Per-Alf Nedland fra Kvina Maskin

Deltakere fra Kvina Maskin (Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)

– Hvordan ligger Kvina Maskin an på bærekraft?

– Vi gjør mye bra. Blant annet er vi Miljøfyrtårn-sertifisert. Men vi må bli flinkere til å formidle det. Vi må beskrive på nettsiden vår hva vi jobber med, og hva målene våre er, sier Nedland, og får anerkjennende nikk fra kollegaen.

– Nå skal vi begynne med ledergruppen og forankre det der. Så må vi sørge for at alle i bedriften snakker samme språk når det gjelder bærekraft, konkluderer Røynestad.

PÅ KURSET HAR bedriftenes utsendte fått hjelp til å lage en såkalt dobbel vesentlighetsanalyse, satt konkrete bærekraftmål og utarbeidet tiltaksplaner.

Resultatet er ikke bare økt bevissthet, men reelle, målbare endringer i praksis.

Hos Øgrey i Farsund er engasjementet tydelig.

Vi har fått jobbe skikkelig med vesentlighetsanalysen og identifisert hva som virkelig teller. Nå skal vi sette i gang en prosess på bærekraftrapportering
— Anette Olsen Vik, HR-leder i Øgrey

-Kunder krever bærekraft, og vi skal levere, legger produksjonssjef Jone Skjerping Urstad til.

(Foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon)


PROSJEKTLEDERNE Aase Camilla Løkling og Kjell-Ove Klauset fra UN Global Compact er tydelige på hva de håper deltakerne sitter igjen med etter kurset.

– Det handler om bevissthet. Når du får økt kunnskap og forståelse, blir bærekraft mindre ullent, sier Klauset.

Lister-bedriftene som deltar i programmet, får også mulighet til individuell veiledning gjennom Lister Nyskaping – uten ekstra kostnad. Det gjør det mulig å forsterke og forankre det grønne skiftet i egen organisasjon.

 

Tekst og foto: Sveinung W. Jensen, Tellus Kommunikasjon. Orginalt publisert: Lister-bedrifter tar bærekraft på alvor

Forrige
Forrige

Sammen om et grønt løft

Neste
Neste

Klare for Agder-turné