PUSH – med bærekraft som en del av kulturen

11.12.2025 | Tekst: Kjell-Ove Klauset

Line Sissel Langeland, VP Human Resources ved Umoe Mandal, informerte og inspirerte med faglig innsikt.

Torsdag 4. desember, møttes lokale bedrifter i Mandal for den sjette samlingen i PUSH – nettverk for bærekraft. Denne gangen hadde vi gleden av å ønske Leder for bærekraft i Hennig Olsen, Ingrid Helmersen Muff og VP Human Resources ved Umoe Mandal, Line Sissel Langeland, velkommen. Samlingen hadde «Intern forankring og organisering av bærekraftarbeidet» som overordnet tematikk, og vi fikk et interessant og lærerikt innblikk i hvordan Hennig-Olsen og Umoe Mandal jobber med bærekraft og forankring.

Hver samling er bygget på praktisk erfaring, faglig tyngde og erfaringsdeling

Gjennom PUSH samles bedrifter lokalt i Lindesnesregionen for å lære, dele erfaringer og bygge kompetanse knyttet til bærekraft. Nettverket har en ambisjon om å styrke bedrifters evne til å tenke langsiktig, handle konkret og stå bedre rustet i møte med nye krav fra både marked, myndigheter og samfunnet for øvrig. Gjennom seks samlinger i 2024 og 2025 har deltakerne fått innsikt i alt fra avfallshåndtering og verdikjedeutslipp, til hvordan man kommuniserer bærekraft og hvordan man forankrer arbeidet internt. Hver samling er bygget på praktisk erfaring, faglig tyngde og erfaringsdeling mellom engasjerte deltakere. Nettverket er etablert i kraft av prosjektet Om:sør, og gjennomføres i samarbeid mellom UN Global Compact Norge og Næringshagen i Lindesnesregionen.

«I over 60 år har vi forpliktet oss til bærekraftarbeid»
— Hennig Olsen

Ingrid Helmersen Muff fortalte hvordan iskremfabrikken har jobbet med samfunnsansvar i mer enn 60 år. Det startet allerede i 1960, da arbeidet med mangfold og likestilt arbeidsliv var på agendaen. Siden den gang, har bedriften tatt flere tydelige steg for å bygge en bærekraftig og etisk drevet bedrift.

Redusert energi- og plastforbruk, og produksjon av mer klimavennlig is

Eksemplene som ble gjennomgått taler for seg selv:

  • Solceller ble installert og produserte over 400.000 kWh i 2023. I 2024 ble det produsert over 480.000 kWh.                                                                                         

  • Utnyttelse av overskuddsvarme fra frysen går til å lade av trucker, og det gir en årlig besparelse på 300.000 kWh.        

  • Utvikling av nye plantebaserte og sunnere produktserier gir forbrukerne et sunnere valg og reduserer samtidig klimaavtrykket.

  • Målrettet arbeid med sosial bærekraft, inkludering og arbeidsliv

Inneværende år har Hennig Olsen igangsatt noen viktige grep som kommer til å gi positive virkninger i det videre arbeidet. De åpnet et nytt og utvidet fabrikkutsalg basert på stor etterspørsel gjennom det første året. Resultatet er redusert matsvinn og en god mulighet til å gi ungdommer sin første jobb. Selv om de ikke lengre plikter til å rapportere etter CSRD i 2026 har de gjennomført en dobbel vesentlighetsanalyse. Dette er gjennomført for å legge til rette for et best mulig grunnlag for strategi og rapportering fremover. I 2025 har de også forpliktet seg til Science-based targets, og startet arbeidet med å sette mål og planlegge for å redusere utslipp i hele verdikjeden. Det mest inspirerende var kanskje å få et innblikk i hvordan Hennig Olsen bruker et tverrfaglig bærekrafts-team som representerer hele organisasjonen. Dette er kulturbygging i praksis, som bidrar til å skape en tydelig identitet.

Umoe Mandal - bærekraft og forsvar i samme setning

Den neste aktøren vi fikk gleden av å høre fra var Umoe Mandal. Line Sissel Langeland leverte et engasjerende og spennende innlegg, som viste hvordan virksomheten kobler forsvarsindustriens behov for robusthet og sikkerhet med ambisiøse klimatiltak. Hun løftet frem at 70–90 % av miljøpåvirkningen bestemmes i designfasen og tydeliggjorde hvordan riktige valg her kan få enorm effekt. Umoe Mandal har med andre ord store visjoner og mål for fremtiden, med konkrete årstall for måloppnåelse:

2030 - Bærekraftige designvalg i samarbeid med kunder skal sikre lavt fotavtrykk ift. alternative materialer, samt et mål om å ikke levere avfall til deponi.

2040 - Vesentlig reduksjon av utslipp og nær klimanøytral drift (Net Zero for Scope 1 og 2)

2050 – Klimanøytralitet og et mål om 80% sirkulær verdikjede 

Strategien kombinerer bærekraft med styrking av Norges og våre alliertes forsvar, med fokus på sikkerhet og trygghet i samfunnet.

Langeland avsluttet innlegget med å referere til Jens Ulltveit-Moe sitt 20-årige engasjement som klimaaktivist, investor og grønn visjonær, og understreket viktigheten av å bygge en god kultur.

Et sterkere, ansvarlig og mer robust næringsliv

PUSH-nettverket tilfører noe som mange små- og mellomstore bedrifter savner: fellesskap, konkrete verktøy og rom for refleksjon.

Nettverket gjør det enklere for den enkelte virksomhet å komme i gang, enklere å fortsette, og enklere å stå i det over tid.

Kjell-Ove Klauset, prosjektleder for Om:sør, deltok på samlingen og oppsummerte etterlatt inntrykk slik:

Uansett hvor imponerende teknologien er, eller hvor fremtidsrettede strategiene ser ut, er det mennesker som skaper endring

Neste
Neste

Bico og Bølgen skal bygge sirkulære verdikjeder